47 World of Mining Surface Underground 67 2015 No 1 Mechanical Electrical Engineering by the slewing gear 3 and the associated gear rim 4 attached to the gear rim girder 5 The bedding girder 6 is basically an I beam connected to the gear rim girder by the joint upper belt The central web of the bedding girder sits centrically above the ring support plate Binding bolts affix the bedding girder to the upper disc and double as bolts connecting the ring support with the upper disc via angle plates The bedding girder bears the roller race which has a diameter of 18 m 7 Twenty slewing gear cars 8 which by way of three interconnected hydraulic units can be lifted individually by their cylinders roll on the roller race This roller race and the wheels of the slewing gear cars is the actual wearing element of the vertical bearing 3 Damage to the bedding girder In the course of in service inspections carried out in accord ance with DIN 22261 1 RWE Power AG s main mine equipment is checked for damage to safety relevant structural members Shortly after the commissioning of excavator 284 discontinuities were detected in the area of the bedding girder and remedied by gouging and welding Where accessibility was poor and crack length short cracks were left as they were and were continued to be monitored following consultation with the authorised expert in charge During the main inspection performed in February 2009 individual cracks with a length of up to 1 m were detected at the weldment of the bedding girder Figure 2 The total crack werkswagen 8 ab welche in drei Hydraulikgruppen verschaltet über Hubzylinder einzeln hochgefahren werden können Die Rollenbahn und die Räder der Schwenkwerkswagen stellt das eigentliche Verschleißelement des Vertikallagers da 3 Schäden am Bettungsträger Im Zuge der regelmäßig wiederkehrenden Prüfungen gemäß DIN 22261 1 werden die Großgeräte der RWE Power AG auf mög liche Schäden an den sicherheitsrelevanten tragenden Bauteilen kontrolliert Bereits kurz nach der Inbetriebnahme des Baggers 284 wurden Ungänzen im Bereich des Bettungsträgers festgestellt die jeweils durch Fugen und Schweißen behoben wurden Bei schlechter Zugänglichkeit und geringer Risslänge wurden Risse auch in Abstimmung mit dem zuständigen Sachverständigen be lassen und weiter beobachtet In der Hauptprüfung im Februar 2009 wurden Einzelrisse mit einer Risslänge von bis zu 1 m an der Schweißkonstruktion des Bettungsträgers detektiert Abbildung 2 Insgesamt ergab sich eine kumulierte Risslänge von ca 20 m 67 der 230 den T Träger versteifenden Rippen waren teilweise ab gerissen Die Laufbahn selbst als eigentliches Verschleißteil zeigte starke Auswaschungen und Eindrücke so dass entschieden wurde die Rollenbahn Laufbahn und Bettungsträger grundlegend zu sanieren Aufgrund der Erfahrungen und bisherigen Rissaufnah men wurde zu diesem Zweck ein dreimonatiger Gerätestillstand im Sommer 2013 eingeplant Die relativ lange Vorlaufzeit ergab Fig 1 Main pivot bearing components of excavator 284 Abb 1 Die Komponenten des Haupt schwenklagers des Schaufelrad baggers 284 Fig 2 Pattern of damage to the roller race and associated bedding girder Abb 2 Schadensbild an der Rollenbahn und dem zugehörigen Bettungs träger Fig 2 Feb 2010 Individual cracks of up to 1000 mm 20 m in total 67 of 230 ribs torn off Strong signs of erosion and indentations detected in the area of the raceway Feb 2013 Rupture of roller race segments Torn off bolts at the bedding girder Pivot bearing damage pattern Fe Individual cracks of up to 1000 mm 20 m in total 67 of 230 ribs torn off Strong signs of erosion and indentations detected in the ar a of the raceway Rupture of roller race segments Torn off bolts at the bedding girder

Vorschau World of Mining 1/2015 Seite 49
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